Toerist uithangen, intro JMC & making friends - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Kiki Berends - WaarBenJij.nu Toerist uithangen, intro JMC & making friends - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Kiki Berends - WaarBenJij.nu

Toerist uithangen, intro JMC & making friends

Blijf op de hoogte en volg Kiki

13 Februari 2017 | Australië, Brisbane

De eerste week in Brisbane is echt voorbij gevlogen! We hebben vooral op ons gemak de stad verkend en daarnaast hebben we ook al wat meer mensen leren kennen bij UniResort. Hierbij een recap van mijn week ☺

Vorig weekend hebben we een boottocht over de Brisbane River gedaan, waarbij je langs een aantal toeristische plekjes komt. Het leuke aan het openbaar vervoer in Brisbane is dat alle rode vervoersmiddelen staan voor gratis vervoer! Zo heb je een gratis bus, boot en dragen de mensen van de Brisbane Greeters een rood shirt.

Op Facebook zagen we dat er een gratis house/techno feestje was op zondag, dus daar zijn we even een kijkje gaan nemen. Het feestje was in club Capulet, wat in de uitgaanswijk The Valley lag. Als je bij The Valley aankomt, denk je in eerste instantie dat je in Chinatown bent, maar als je even doorloopt, kom je uit bij het echte uitgaansgedeelte en is het wel een beetje te vergelijken met de Molenstraat in Nijmegen; verschillende clubs/kroegen en eetgelegenheden als McDonalds.

Dinsdag hebben we een Brisbane Greeters tour gedaan, hierbij neemt een local je mee naar de leukste plekken van de stad en geeft tips voor dingen die je later nog eens zou kunnen doen. Onze tourguide was Tom, een gepensioneerde man die veel gereisd heeft voor zijn werk en nu met veel plezier Brisbane aan toeristen laat zien. We hebben samen met 2 Amerikanen toeristen en 1 Duitse backpacker zo’n twee uur door de stad gelopen en Tom heeft ons zoveel mogelijk laten zien. Wat hebben we zoal gezien:
• South Bank
• Brisbane Museum
• Brisbane City hall + uitzicht vanuit de klokkentoren
• QUT (Queensland University of Technology)
o Hier hebben ze de grootste interactieve ‘muur’ ter wereld, dus het was leuk om te zien hoe dat in zijn werk ging

Tijdens deze tour had ik mijn GoPro op zak en heb ik een kort filmpje gemaakt van de tour! Hierbij de link: https://www.youtube.com/watch?v=VAgN_NVz4po
Floor heeft ook een filmpje gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=u-jepIPXgOs

Ook heb ik afgelopen week mijn twee andere huisgenootje ontmoet, Josi en Leona. Josi komt uit Japan, maar ze gaat over 2 weken alweer weg omdat ze hier maar tijdelijk was voor een taalcursus. Leona is hier samen met haar vriendje komen wonen, maar hij woont in een ander appartement. Iedereen heeft andere tijden op school dus ik heb mijn huisgenootjes verder nog niet veel gezien.

Donderdag was het Orientation Day op school! Alle studenten van alle opleidingen kwamen hier bij elkaar en we kregen een algemeen praatje over de school. Hier kwamen we er al gelijk achter dat wij de enige exchange students op JMC Academy zijn en we werden zelfs nog even apart genoemd in het praatje. Ook werd duidelijk gemaakt dat je niet op slippers naar school mag, i.v.m. alle apparatuur voor de muziek en audio opleidingen. Zat ik daar op m’n Birkenstocks oepsiee..
Na het introductie praatje werden alle opleidingen gesplitst en onder begeleiding van student mentors naar een lokaal gebracht. Hier deden we een introductie rondje en konden we vragen stellen aan de studenten die al in trimester 4 zaten (bij JMC Academy is een opleiding verdeeld in 7 trimesters, waarbij elk trimester 12 weken is). Wij zaten dus bij studenten die in trimester 1 gaan starten, terwijl wij waarschijnlijk vakken gaan volgen met studenten uit trimester 3 en 4 omdat wij in Nederland al de basiskennis hebben gehad in de eerste twee jaar. Wat me opviel was de diversiteit in de klas. Natuurlijk zijn er altijd verschillende types, maar het was ook de leeftijd; het varieerde van mensen van 17 die net klaar waren met High School, tot 3 guys tussen de 30-50 die voor een career change gingen. In Nederland zie je dit niet zo snel, maar dit komt denk ik mede door de belachelijk hoge kosten voor het studeren in Australië.

Onze student mentors gaven ons vervolgens een rondleiding door het gebouw, het is echt maar een kleine school met 8 lokalen en 2 verdiepingen. Dus ik kan er in ieder geval niet verdwalen ☺ Tot slot was het tijd voor een schoolfoto voor op je pasje. Het was niet zo professional zoals dat in Nederland op de basisschool altijd ging, nee je moet voor de muur gaan staan en er kwam een klein fotocameraatje tevoorschijn. Ben benieuwd hoe de foto eruit ziet!

Vrijdag hadden we een ‘BBQ’; iedereen kreeg een blikje fris + een witte boterham met een worst en that’s it. Later kwamen we erachter dat dit typisch Australisch is voor tijdens een BBQ.
Later die middag vertrokken we naar het Boundary Hotel, waar een social event plaats vond. Dat was erg leuk! Studenten van de muziekopleiding traden op, je kon voor een aardig prijsje drankjes bestellen en evt. wat eten. Ik maakte een praatje met wat mensen van de audiovisuele opleiding. Het eerste wat hij aan me vroeg was: ‘Where’s your accent from?’
Tot nu toe gaat het Engels me prima af, maar het is soms wel lastig om te horen wat ze zeggen als ze heel snel en binnensmond praten. Maar ik denk dat dat na een tijdje wel makkelijker wordt, aangezien ik hier omringd wordt met aussies.

Om het beste uit onze tijd hier te halen, leek het Floor en mij ook leuk om meer mensen op UniResort te leren kennen, dus ik plaatste een berichtje op de Facebookpagina van Uniresort met de vraag of mensen geïnteresseerd waren in een BBQ dit weekend. Er kwamen al gelijk wat likes en vriendschapsverzoeken binnen van mensen die in hetzelfde schuitje zaten. Diezelfde avond nog hebben we al een deel hiervan ontmoet bij het zwembad, wat hier gezien wordt als favoriete chillplek in de avond. Een aantal van hen kenden de meiden die vorig jaar vanuit Fontys hier verbleven en ze konden zelfs nog een beetje Nederlands! De rest van het weekend hebben we voornamelijk binnen doorgebracht omdat het echt bizar warm was; 35-40 graden! Gelukkig was dat maar tijdelijk en blijft het voorlopig rond de 30 graden, waar ik nu inmiddels aardig aan gewend ben.

Vandaag zijn we voor het eerst naar school geweest en dat beviel prima! Leuke leraar en interessant vak (Artist Management) dus dat belooft veel goeds voor de rest van de week.

• 13 Februari 2017 - 10:52

Frank H :

Weer leuk om te lezen Kiki.
    Veel plezier verder en houdt ons op de hoogte van jou doen en laten downunder.

• 13 Februari 2017 - 19:01

Monique :

Leuk verhaal weer

• 13 Februari 2017 - 19:03

Monique :

Kan niet wachten om het met eigen ogen te zien